Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/idealogi/public_html/malatbimmer.com/evolution/includes/db/db.php on line 379
:: Forums › sr20de into e21
Go to page 1, 2  Next  :| |:
-> Car Talks & Chit Chat

#1: sr20de into e21 Author: mopreme PostPosted: Fri Nov 23, 2007 2:54 am
    ----
Hi.

got problem la.
I ada hantar e21 since 1.6.07 mau convert masuk sr20de.
Original car auto transmission to manual sr20de.
ada tips workshop yg. pro for this job.

Sudah 6 bulan tak siap2.

#2: Re: sr20de into e21 Author: gizmoz PostPosted: Fri Nov 23, 2007 4:06 pm
    ----
keta aku masuk rb20 tapi bodi e30 setahun pon tak siap2 lagi....

#3: Re: sr20de into e21 Author: mopreme PostPosted: Fri Nov 23, 2007 5:00 pm
    ----
gizmoz wrote:
keta aku masuk rb20 tapi bodi e30 setahun pon tak siap2 lagi....
tu le pasal, bukan kerja buat satu kereta, baru masuk enjin
mekanik macam ni sekali hantar surat saman baru terkial nak bagi siap hehehe

#4: Re: sr20de into e21 Author: gizmoz PostPosted: Fri Nov 23, 2007 9:43 pm
    ----
tu la aku pon yg buat kwn2 gak........adus serba salah je.....

#5: Re: sr20de into e21 Author: mopreme PostPosted: Sat Nov 24, 2007 6:24 am
    ----
gizmoz wrote:
tu la aku pon yg buat kwn2 gak........adus serba salah je.....

aku pun sama la hantar kat member
dia tokeh, yg buat org2 dia.
time tanya boleh ambik bikin, org dia kata boleh bikin
so beli la body keta rm5k, enjin labour gedebak gedebuk rm 6.8k
total dah invest rm 11.8k

pressure la jugak pasal duit dah masuk, skang org dia pulak blah.
nasib baik kawan aku si tokeh ni kata dah jumpa otai bodywork.
pasal yg tinggal je skang ni nak buat pedal clutch tapi delay fuh punya la lama.
siap semua baru buat wiring.

ko punya lak, apa yg lama sgt?
tak silap aku cuba tanya sorang user nama 'orangebmw'.
dia pun pakai e30 + rb20. Dia punya ok.

#6: Re: sr20de into e21 Author: gizmoz PostPosted: Sun Nov 25, 2007 8:50 am
    ----
sekarang ni pon pedal clutch dgn masterpump brake kena buat....so firewalll tu dah potong skit....aku pon segan nak tanya..sebb member baik...kang masam muka susah....aku invest pon dah byk kat eng. lebih 6k tak termasuk buat bodi n cat....nasib keta org bagi...hehehe.........

#7: Re: sr20de into e21 Author: orangebmw PostPosted: Tue Nov 27, 2007 12:46 pm
    ----
pomen aku mintak rm2k utk pasang enjin...x masuk lain2 kos...

h.cut rb20det= rm2.5k
upah pasang = rm2k
wear&tear = 1k
total = rm5.5k-6k

#8: Re: sr20de into e21 Author: mopreme PostPosted: Mon Dec 03, 2007 2:44 am
    ----
orangebmw wrote:
pomen aku mintak rm2k utk pasang enjin...x masuk lain2 kos...

h.cut rb20det= rm2.5k
upah pasang = rm2k
wear&tear = 1k
total = rm5.5k-6k

bukan apa bro, aku kesian jugak kat gizmoz ni
bm ko haritu berapa lama siap? please advise.

#9: Re: sr20de into e21 Author: fresh_slash_e30detLocation: Seremban PostPosted: Mon Dec 03, 2007 7:38 am
    ----
hmm.....y not ya'll juz take the engine, gearbox, ECU n wiring......amik halfcut pun x guna....bodypart x leh guna....x pun angkat halfcut then jual bodypart....ok gak.....leh gak beli brg2 lain......hehehe....ni jumlah aku hbs masa tkr sr20det dulu....keje pomen aku ok lah....kms gak.....to watch....cari kat forum lansi (standard je nih)

Engine, Ecu, gearbox n wiring = RM2.8k
labour cost = RM3k
Other parts (exhaust, all piping, rear disc brake, new paint,etc) = RM4k
Total = RM10k gak la hbs.....

#10: Re: sr20de into e21 Author: orangebmw PostPosted: Mon Dec 03, 2007 11:58 am
    ----
pi tarik keta tu hantar pi kedai lain...pomen tu x pnah masuk rb kat e30 kot...
ada pomen kat pendang mintak rm4.8k...wear&tear 1k...so total dlm 6k...enjin saja la..x masuk discbrake blakang...kalau nk complete tu dlm 10k..pomen kat pendang tu pnah buat e21 masuk rb26dett...subaru wagon yg lama tu masuk rb20...e36 rb20..mcm2 lg la..upah maybe agak tinggi dari pomen lain tp keja dia mmg puas ati...

#11: Re: sr20de into e21 Author: eau-rougeLocation: Ampang PostPosted: Mon Dec 03, 2007 3:00 pm
    ----
kenapa nak enjin jepun sedangkan enjen BMW ada??
saya tak paham lah..
nak kata power takda,ada
takdelah sehebat turbo,tapi cukup..boleh naik 200kmh
ok lah tue

#12: Re: sr20de into e21 Author: orangebmw PostPosted: Mon Dec 03, 2007 3:07 pm
    ----
lain orang lain citarasa...orang yg masuk enjin jepun dlm bmw tu nk power mudah...enjin jepun ni dh siap turbo...depa nak turbokan bmw tu..kalau nk turbokan enjin bmw pun boleh tp kos lg byk...byk part2 enjin nk kena tukar...
so alternative utk tu msti la masuk enjin jepun...x dak masalah apa pun kalau pomen yg pasang enjin tu expert...ada stengah orang tu dia puas ati lg dgn enjin jepun compare to std enjin bmw..ada stengah orang tu dia suka std enjin...masing2 punya citarasa...kan malaysia boleh!byk sebab orang tukar enjin jepun...mcm saya ni...mmg keta saya dh already rb20 masa beli...ada terpikir nk tukar m20...tp cost sama dgn pakai sr20det...so maintain ja rb20 yg owner lama ni masukkan..x dak problem apa2...

#13: Re: sr20de into e21 Author: orangebmw PostPosted: Mon Dec 03, 2007 3:11 pm
    ----
bg saya...kdg2 best jugak ada keta yg modified ni...kalau x salah saya dlm forum zerotohundred...ada sorang tu pakai e30 std dgn e30 convert...
dia puas ati kat kedua-dua keta dia...so..masing2 ada kelebihan..tepuk dada tanya poket...bg orang yg byk bajet..go for bmw engines eg:m50,s14,s50
bg orang yg bajet sederhana...ori engine pun ok...japs enjin pun ok...betul x mr fresh_slash_e30det?

#14: Re: sr20de into e21 Author: fresh_slash_e30detLocation: Seremban PostPosted: Wed Dec 05, 2007 1:24 pm
    ----
yep betui tuh....masing2 ada kelebihan dan kelemahan.....hehehehe.....bagi yg low bajet tp nk power pki sr20det jer.....klu ada bajet lebih....saya mau itu enjin S14 EVO3

#15: Re: sr20de into e21 Author: orangebmw PostPosted: Wed Dec 05, 2007 4:11 pm
    ----
haa..s14 m3 evo...2.5 tu...



-> Car Talks & Chit Chat

All times are GMT + 8 Hours

Go to page 1, 2  Next  :| |:
Page 1 of 2