Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/idealogi/public_html/malatbimmer.com/evolution/includes/db/db.php on line 379
malatbimmer.com › Forums › MB Fun Motoring › Car Talks & Chit Chat › Panaskan enjin perlu atau tidak???
 

Toggle Content Main Menu
 Fortress
 Community
 Malat Options
 Search

Toggle Content User Info
Welcome

Anonymous

Nickname
Password
Register

Membership:
Latest: sharizat83
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 1314

Online Now [232]:
Visitors: 232
Bots: 0
Members: 0
Page Views:
Today: 11166
Total: 27539391

Toggle Content Movie Trailers



Toggle Content Friends & Links






Community Forums
Panaskan enjin perlu atau tidak???
Discussion Forum relating to nonspecific BMW models from stock to mods, classic to latter models. Also including tech facts. Have fun with fellow members
Go to page 1, 2  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexCar Talks & Chit Chat
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Mr_Bimmerasta
Top Poster
Top Poster


Joined: Jun 07, 2007
Posts: 1717
Location: The Republic Of Penang

PostPosted: Wed Jul 01, 2009 5:44 pm    Post subject: Panaskan enjin perlu atau tidak??? Reply with quote

Perlu atau tidak?

Sgt berilmu...
Perkara yang kita ingat perlu, sebenarnyer tak perlu.. Sepatutnya start terus jalan!!!!

Upacara memanaskan enjin adalah antara amalan yang sinonim dengan hampir semua pengguna kenderaan di seluruh negara. Tak kiralah sama ada pemandu kereta, lori, van, bas sekolah, kereta kebal, motosikal berkuasa rendah dan sebagainya termasuk helikopter. Biasanya amalan ini dilakukan pada waktu pagi sebelum ke tempat kerja atau ke sebarang destinasi. Ada yang memanaskan enjin selama satu minit. Ada yang memanaskan selama 5 minit. Ada yang keluar rumah, hidupkan enjin kereta, masuk rumah, sarapan, pakai stokin, pakai kasut, kunci pintu dan baru terhegeh-hegeh masuk kereta untuk memulakan perjalanan. Gua syak makan masa dalam 15 minit juga. Brader-brader macam tu gua ingat mesti bangun awal punya. Semua ini dilakukan kononnya demi untuk menjaga enjin. Demi untuk memastikan jangkahayat enjin panjang dan sentiasa berprestasi tip top.

Masalahnya sekarang, di manakah pelajaran tentang memanaskan enjin ini diajar? Kalau tak silap gua, masa sekolah dulu pun tak ada pun cikgu-cikgu yang pandai-pandai ajar pasal benda ni. Masa pergi ambil kursus memandu di JPJ pun tak ada belajar benda-benda macam ni. Di univesiti pun tak ada belajar. Sekolah-sekolah agama rakyat pun tak ada menyediakan tajuk ini di dalam silibus pembelajaran mereka. Jadi di mana? Berdasarkan pemerhatian gua dengan sedikit kajian, upacara pemanasan enjin telah dilakukan sejak zaman-berzaman. Mula-mula mungkin datuk gua start panaskan enjin kereta dia sebelum pergi sekolah kerja guru besar. Kemudian bapa gua pula bila dah pakai kereta, teringat pula amalan datuk gua masa nak pergi sekolah dulu. Jadi bapa gua pun setiap pagi sebelum nak pergi kerja panaskanlah juga enjin Volvo kegemarannya. Kemudian bila gua dah besar, dah pakai kereta sports dua pintu, gua pula ikut panaskan enjin kereta.

Tapi sebenarnya gua tak buat. Sebab gua ada ilmu pengetahuan tentang enjin. Tambah lagi biasanya gua bangun lambat. Soalnya sekarang adakah pemanasan enjin ini perlu dilakukan? Apa kebaikannya dan apa keburukannya? Lagi satu kalau anda bijak laksana, siapa orang yang mula-mula panaskan enjin kenderaan di Malaysia ni?

Di negara-negara yang mementingkan penjagaan alam sekitar untuk kehidupan dunia yang lebih baik di masa mendatang, pemanasan enjin adalah tidak digalakkan dan sesetengahnya ditegah. Negara Kanada telah memulakan kempen nasional mereka untuk mengurangkan pemanasan enjin yang tidak diperlukan. Kempen yang sama turut dilakukan di Jepun , United Kingdom dan di Amerika Syarikat. Ada di antaranya sudah menetapkan satu undang-undang bahawa enjin kenderaan tidak boleh dibiarkan hidup dalam keadaan pepura (idling) melebihi 5 minit atau 3 minit bagi kenderaan ringan. Kenapa perkara ini ditegah?

The Canadian Office of Energy Efficiency telah bersetuju bahawa cara yang terbaik untuk memanaskan enjin adalah dengan memandunya. Walaupun suhu persekitaran berada di takat -20 darjah selsius, mereka menyarankan enjin kenderaan hanya perlu dipanaskan pada sekitar 15-30 saat sebelum meluncur ke jalanraya. Bayangkanlah berapa agaknya suhu di Malaysia ? Gua rasa memang dah tak payah nak panaskan enjin lagi dah. Start kereta terus jalan saja.

Salah seorang jurutera penghantaran kuasa di Ford, Amerika Syarikat iaitu Les Ryder berkata, "Engines run best at their design temperature". Berdasarkan kenyataan Encik Les Ryder itu, operasi enjin yang cekap, bersih dan efisien hanya berlaku pada suhu enjin di tahap 85-90 darjah selsius. Oleh itu membiarkan enjin lu orang di dalam keadaan pepura (idling) adalah bukan cara yang terbaik atau terpantas untuk memanaskan enjin. Lebih baik jika memandunya atau dengan kata lain stail Amerika, lagi 'gentle' kalau pandu terus.>

Tabiat memanaskan enjin atau membiarkan enjin berada di dalam keadaan pepura (idling) dikatakan adalah satu perkara yang tidak baik dan berfaedah. Pertamanya ia menyebabkan pembakaran bahanapi tidak dapat dilakukan dengan sempurna. Pembakaran tidak lengkap membawa kesan buruk kepada dinding silinder. Sisa bahan api yang tidak terbakar akan turun ke dinding silinder lalu membersihkan minyak pelincir yang berada di dinding silinder. Maka apa yang terjadi adalah dinding silinder akan mengalami kehausan akibat tiada pelinciran di bahagian sepatutnya. Bahan api yang tidak terbakar juga boleh jadi akan turun perlahan-lahan ke bahagian takung minyak pelincir. Apabila ia bergaul, sifat minyak pelicir akan berubah dan hilang kecekapannya.

Di samping itu, tabiat ini juga boleh mendatangkan masalah kepada palam pencucuh. Ia akan menganggu suhu kerja palam pencucuh. Palam pencucuh yang tidak berada di suhu sepatutnya akan menjadi kotor. Oleh yang demikian ia akan mendatangkan kesan kepada peningkatan bahan api sebanyak 5%.

Pada waktu pagi, sesetengah kenderaan biasanya akan mengeluarkan wap dari ekzos. Wap itu bukanlah wap minyak daripada enjin yang mengalami kehausan. Ia adalah wap air normal yang terhasil daripada enjin yang sejuk. Jadi apabila terlalu lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling), bertambah lama untuk enjin mengambil masa untuk panas. Ini menyebabkan wap air akan sentiasa berada di dalam sistem ekzos yang mana akan menjadikan paip ekzos cepat berkarat.

Kenderaan pada masa kini biasanya akan terdapat sebuah komponen yang dinamakan Catalytic Converter pada sistem ekzosnya. Kereta-kereta Malaysia pun gua tengok dah mula pakai. Komponen ini disediakan bertujuan untuk mengurangkan tahap toksik yang terdapat pada sisa atau hasil pembakaran sebuah enjin pembakaran dalaman. Antara kerja yang dilakukan komponen ini termasuklah men-convert karbon monoksida kepada karbon dioksida, mengurangkan nitrogen oksida kepada nitrogen dan air, mengoksidakan hidrokarbon yang tidak terbakar kepada karbon dioksida dan air dan sebagainya. Jadi faedah yang boleh diperolehi daripada komponen ini ialah pencemaran udara dapat diminimakan.

Walaubagaimana pun, masalah yang timbul jika enjin berada di dalam keadaan pepura (idling), komponen ini tidak berfungsi. Maka enjin dengan sesuka hati dapat mencemarkan udara. Komponen ini akan berfungsi hanya pada tahap suhu 400 - 800 darjah selsius yang dimana adalah pada satu kadar suhu yang sangat panas berbanding enjin. Semasa suhu itu ia akan bertindak menukar bahan tercemar dari sisa pembakaran enjin kepada bahan yang kurang berbahaya kepada alam sekitar. Bagi memastikan komponen ini cepat dan dapat berada di suhu yang mana ia boleh beroperasi, lu orang perlulah memandu. Bukan meninggalkan kereta hidup terbiar. Semakin lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling) maka semakin lama juga Catalytic Converter ini tidur dan tak bekerja. Lu orang syak apa agaknya yang terjadi kepada alam sekitar?

Sekarang kita sudah mengetahui serba sedikit tentang keburukan memanaskan enjin. Ada tiga kesan yang penting di situ iaitu membazir bahan api, mencemarkan alam sekitar dan memunah wang ringgit. Mari kita lihat apa pula kebaikkan memanaskan enjin. Khabar-khabar angin mengatakan memanaskan enjin juga ada faedahnya. Salah satu perkara yang disebut adalah semasa enjin ditinggalkan di dalam satu tempoh yang agak lama, iaitu mungkin sehingga satu malam, bahan pelinciran akan turun meninggalkan komponen yang bergerak di dalam enjin ke bahagian bawah enjin. Jadi apabila kita mula menghidupkan enjin, kita perlu mengambil sedikit masa untuk memanaskannya supaya dapat memberi peluang bahan pelinciran itu naik dan beredar di setiap inci dan penjuru komponen dalaman enjin. Ya perkara ini benar. Tetapi apa yang lu orang perlu tahu bahawa setiap enjin telah dilengkapkan dengan satu komponen yang dipanggil pam minyak pelincir. Pam minyak pelincir ini dijana oleh pusingan crankshaft. Makin laju crankshaft berpusing maka makin cepat pam bahan api berpusing seterusnya men> gagihkan minyak pelincir ke bahagian dalaman enjin. Untuk memastikan crankshaft ini berpusing laju apa yang lu orang perlu buat? Adakah dengan hanya membiarkan enjin dalam keadaan pepura (idling)?

Kesimpulannya di sini tabiat memanaskan enjin di waktu pagi yang kononnya lagi lama lagi bagus adalah satu mitos yang tidak diketahui hujung pangkalnya. Perkara ikut-ikutan seperti ini bukanlah satu perkara yang asing bagi kita rakyat Malaysia . BMW sendiri pun cukup pantang kalau orang warm up enjin keretanya. Sebab dia orang tahu kalau enjin cepat rosak nanti mesti lu orang kompelin. Sebab itu kalau boleh BMW nak lepas hidup saja enjin kereta, terus blah cepat-cepat. Jangan tunggu-tunggu. Ini karang siap boleh masuk rumah pekena roti dua tiga keping, layan teh dulu sambil sembang-sembang dengan bini tapi enjin kereta terbiar hidup.

Satu perkara lagi yang boleh membantu mengurangkan pencemaran alam sekitar dan pembaziran bahan api adalah dengan mematikan enjin jika kenderaan lu orang tidak bergerak. Kalau tunggu makwe turun LRT, berhenti tepi jalan bergayut dengan telefon, tunggu bini masuk pasar mini beli barang dapur, dan tunggu anak balik sekolah depan pagar sekolah bawa bawalah matikan dulu enjin. Perkara itu tidak memberi sebarang faedah langsung malah boleh menyebabkan masalah pencemaran udara dan alam sekitar serta pembaziran wang ringgit. Sedarkah anda di dalam tempoh setahun, sikap mengurangkan enjin dibiarkan hidup dalam keadaan pepura (idling) ini mampu menjimatkan beratus ribu juta ringgit dan mampu menghentikan perlepasan jutaan tan gas rumah hijau ke atmosfera yang membawa pemanasan global.

Akhir kata setujukah anda bahawa memanaskan enjin di waktu pagi boleh menjahanamkan enjin dan dunia? Rolling Eyes Wink

_________________
View user's profile Visit poster's website Photo Gallery
jeembo
Official Member
Official Member


Joined: Nov 30, 2006
Posts: 1903
Location: Car_Junk

PostPosted: Wed Jul 01, 2009 6:02 pm    Post subject: Re: Panaskan enjin perlu atau tidak??? Reply with quote

letih la mau baca...kasik summarize la hehehehe...

_________________

+6012-952-5415 +6012-970-6803
View user's profile Yahoo Messenger
Mr_Bimmerasta
Top Poster
Top Poster


Joined: Jun 07, 2007
Posts: 1717
Location: The Republic Of Penang

PostPosted: Wed Jul 01, 2009 6:08 pm    Post subject: Re: Panaskan enjin perlu atau tidak??? Reply with quote

jeembo wrote:
letih la mau baca...kasik summarize la hehehehe...

hahaha...lawak btoi la hang ni jeembo.. Laughing

_________________
View user's profile Visit poster's website Photo Gallery
shahril78
Official Member
Official Member


Joined: Jul 10, 2006
Posts: 699
Location: AnFieLd

PostPosted: Wed Jul 01, 2009 11:30 pm    Post subject: Re: Panaskan enjin perlu atau tidak??? Reply with quote

hmmm... moral of the story, jangan terhegeh-hegeh pegi keje... hahaha.
View user's profile Visit poster's website Photo Gallery
boy_mtech
Official Member
Official Member


Joined: Nov 16, 2008
Posts: 794
Location: Selangor

PostPosted: Wed Jul 01, 2009 11:37 pm    Post subject: Re: Panaskan enjin perlu atau tidak??? Reply with quote

Good info dude Smile
View user's profile
Jumpman
Top Poster
Top Poster


Joined: Mar 13, 2007
Posts: 61

PostPosted: Thu Jul 02, 2009 12:24 am    Post subject: Re: Panaskan enjin perlu atau tidak??? Reply with quote

A point worth taking note of hehe.
View user's profile
kura2
Top Poster
Top Poster


Joined: Feb 26, 2009
Posts: 292

PostPosted: Thu Jul 02, 2009 1:35 am    Post subject: Re: Panaskan enjin perlu atau tidak??? Reply with quote

I've read somewhere in e30 owners manual that the best way to warm up the engine is to drive the car. Just be gentle Smile

_________________
kamei hamei hahahaha......
View user's profile
evilnickwong
Official Member
Official Member


Joined: Apr 21, 2008
Posts: 406
Location: TTDI, KL

PostPosted: Thu Jul 02, 2009 7:46 am    Post subject: Re: Panaskan enjin perlu atau tidak??? Reply with quote

I think sitting idling in the driveway is a waste of fuel and time. IMO, a better warm up routine is to just start driving, but keep it in the moderate rpm range below 2,500 - 3,000rpm.

_________________
View user's profile
xsjado
Ambassador
Ambassador


Joined: Jun 16, 2006
Posts: 1041

PostPosted: Thu Jul 02, 2009 4:34 pm    Post subject: Re: Panaskan enjin perlu atau tidak??? Reply with quote

a mechanic once told my wifes bro that its no use to lbefoe u go.mustet it idle to warm up be true as its sitting there doing noting and not get up temp for so long.plus bear iin mind u r not warming up your gearbox+gear oil, and the brakes when standstill...best solution like above drive slow until it warms up.my engine would not let me push it when its cold as it would sputter...its trying to tell me its still cold..
View user's profile
Mr_Bimmerasta
Top Poster
Top Poster


Joined: Jun 07, 2007
Posts: 1717
Location: The Republic Of Penang

PostPosted: Thu Jul 02, 2009 6:52 pm    Post subject: Re: Panaskan enjin perlu atau tidak??? Reply with quote

Bwk terus je...tp maintain RPM below 3000 sampai suhu enjin mencapai optimum then bleh hayun terus maksimum.....hehe.. mmg termaktub dlm kitab e30.... others model pn sama kot...

_________________
View user's profile Visit poster's website Photo Gallery
dewahujan
Top Poster
Top Poster


Joined: Jun 03, 2009
Posts: 102
Location: Alor Setar

PostPosted: Thu Aug 06, 2009 11:05 am    Post subject: Re: Panaskan enjin perlu atau tidak??? Reply with quote

kete den lain pulak.kalau tk panas enjin,timing jd giler,pastu enjin mati.kalau panaskn enjin dlm 5 minit,bru sedap bawak.y? y?
View user's profile Send e-mail Yahoo Messenger ICQ Number Photo Gallery
Mr_Bimmerasta
Top Poster
Top Poster


Joined: Jun 07, 2007
Posts: 1717
Location: The Republic Of Penang

PostPosted: Thu Aug 06, 2009 12:42 pm    Post subject: Re: Panaskan enjin perlu atau tidak??? Reply with quote

Haha...lain org lain perangai....camtu jgk dgn keta kita....tak gitu..

_________________
View user's profile Visit poster's website Photo Gallery
g0dspeed
Top Poster
Top Poster


Joined: May 11, 2009
Posts: 119

PostPosted: Fri Aug 07, 2009 1:12 am    Post subject: Re: Panaskan enjin perlu atau tidak??? Reply with quote

after reading your post, i tried the start & go thingy with my ol lady.... drive slowly slowly like for 10mins....until the temp reached its optimum mark....& then i drive a bit faster (but still slow...) hahahahah... maybe it was just me...but i felt the car was not performing as she usually did... hmmmm maybe she needs some time to get used with the new foreplay... hhahahah..

anyhow.. thanks for the info!!
View user's profile
sach767
Official Member
Official Member


Joined: Dec 03, 2007
Posts: 263
Location: KL & IPOH

PostPosted: Sat Aug 08, 2009 5:05 am    Post subject: Re: Panaskan enjin perlu atau tidak??? Reply with quote

10 minutes..?? bro it should not take more than 3-5 minutes usually..

_________________

By v_sach at 2008-08-20
View user's profile Visit poster's website
Mr_Bimmerasta
Top Poster
Top Poster


Joined: Jun 07, 2007
Posts: 1717
Location: The Republic Of Penang

PostPosted: Sat Aug 08, 2009 5:36 am    Post subject: Re: Panaskan enjin perlu atau tidak??? Reply with quote

hehe...bro godspeed lama sgt kot foreplay tuh....hehe...

_________________
View user's profile Visit poster's website Photo Gallery
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexCar Talks & Chit Chat All times are GMT + 8 Hours
Go to page 1, 2  Next
Page 1 of 2


Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy